HÍREK Megnyílt Varga Csaba fotográfus 56 MÚLT ÉS JELEN – képes időutazás című fotókiállítása a Bárczay – kastélyban

Megnyílt Varga Csaba fotográfus 56 MÚLT ÉS JELEN – képes időutazás című fotókiállítása a Bárczay – kastélyban

Felsőzsolca polgármestere is köszöntötte Varga Csaba fotográfus kiállításának közönségét a Bárczay–kastély földszinti kiállítótermében. Az 1956–os forradalom és szabadságharc 65. évfordulója alkalmával nyílt tárlat az 56 MÚLT ÉS JELEN – képes időutazás címet kapta, és december 17–ig fogadja a látogatókat.

Nemzeti ünnepünk alkalomból nyílt Varga Csaba kiállítása október 23-án, szombaton 15 órakor a felsőzsolcai Bárczay–kastély földszinti kiállítótermében.

 

Magyarországon a Borsod – Abaúj – Zemplén Megyei Önkormányzat székháza – a Megyeháza – mellett, a Felsőzsolcán kiállított anyag ősbemutató is volt, hiszen a lentikuláris technikával kidolgozott ’56-os képeket eddig még nem láthatta senki. Ez a kidolgozási mód teszi még különlegesebbé a fotókiállítást, hiszen az ezzel a technológiával kinyomtatott képek már súrolják a 3D-s látvány érzetét.

 

A kiállítás megnyitóján Felsőzsolca város polgármestere köszöntötte Varga Csaba fotográfust, Haris László fotóművészt, a Magyar Művészeti Akadémia elnökségi tagját és a megjelenteket.

 

„Büszke vagyok arra, hogy a két művész úr itt lehet most Felsőzsolcán, és mi, akik ellátogatunk ide a Bárczay–kastélyba, részesei lehetünk ennek az ősbemutatónak, hiszen ilyen formában ezek a képek első alkalommal jelennek meg a nagyközönség előtt.” – fogalmazott Szarka Tamás polgármester, aki mindenkinek kellemes időtöltést kívánt a különleges tárlat megtekintéséhez.

 

A kiállítást Haris László fotóművész nyitotta meg, aki gyermekfejjel maga is fényképezett a forradalom napjaiban, és akinek kiállítását korábban már láthattuk a Bárczay–kastélyban.

 

A fotóművész elmondta – „56-ban olyan sokk érte az országot, mely mindenkire nagy hatással van. 1956, az ország azt követő történetének alapja, ezért természetes, hogy minden művészetben jelentkezik. Varga Csaba kiállítása arra utal, hogy sikerült találni egy olyan technikai lehetőséget, ez az úgynevezett lentikuláris technika, ami arra alkalmas, hogy egyhelyen egyszerre két kép legyen.”

 

Haris László szerint a művészeknek különösen nagy a felelősségük a történelmi hűség megőrzésében. Véleménye szerint egy mai embernek kötelessége 1956 eseményeit és tanulságát tudatni közvetlen környezetével, családjával és a világgal.

 

A Felsőzsolcán, és ezzel egyidőben Washingtonban is megnyíló kiállításon megtekinthető fényképek több hónapos munka eredményei, melyet alapos kutatómunka előzött meg.

Az 1956–ban, fotósok által megfotózott fekete-fehér anyagot – 150 kép –, mely döntő részben Nagy Gyula által készített képekből készült fotókból áll, a Fortepan fotóarchívumából gyűjtötte össze Varga Csaba.

 

A művész célja az volt, hogy ezek közül körülbelül 100 képet – azokat az utca részleteket, épületeket, amiket a fekete-fehér fénykép ábrázol – lefotózzon Budapest utcáin. Ugyanabból a szögből, ugyanazzal a módszerrel, lehetőleg ugyanazzal a nyújtótávolsággal.

Pontosan ugyanazt a képet szerette volna megkapni, ehhez sok munkára és alapos kutatásra volt szükség. Rájött, hogy a perspektíva és nyújtótávolság mellett fontos ugyanazt a pontot is megtalálnia, ahol 1956–ban a fotós állt, mert ha nem, akkor az arányok eltolódnak.

 

„Ez félnapos munka volt az elején, a századik képnél már könnyebben ment, 10 perc alatt megvolt egy fénykép.” – emlékezett vissza a művész. „Ez egy Budapest fotótúra is volt, mivel rengeteget kellett gyalogolni.” – tette hozzá. A helyszínt megtalálni, 1956 ikonikus helyszíneit – amiket a fényképek ábrázoltak –, útvonaltervet készíteni, hogy egy- egy napon melyik környéket járja be.

Bár viszonylag szűk volt az a terület, amin haladt, azért ezek nagy távolságok voltak, mivel közben több olyan szakasz volt, ahol fotózni tudott.

 

Haris László fotóművész ezt mondta a kiállítás megnyitóján –  .„Varga Csaba megtudta azt csinálni, hogy előkeresvén az 56-os képeket, megkereste ugyanazokat a helyszíneket, ahol azok a képek eredetileg készültek, és ezzel a lentikuláris technikával egyesíteni tudta őket egy képben. Mindezt úgy, hogy egy kicsit elmozdulva, időben eltolva látjuk a régi és az új képet.”

 

Varga Csaba így nyilatkozott a kiállításról – „Amikor nézzük az ’56-os képet és egyszer csak átváltozik a kép és már a mai épületet látjuk, egy hangulatot is hozunk elő, előhozzuk ’56 hangulatát egy picit.”

A művész szerint azért is lett kiállításnak címe „56 MÚLT ÉS JELEN – képes időutazás”, hogy a néző valóban egy időutazáson vegyen részt.

 

A fotográfus a képek mellett röplap idézetekkel is foglalkozott, melyek a megjelent könyvében a képek mellett olvashatók. A röplapidézetek összegyűjtése és a kronológiai sorrend felállítása is egy külön munka volt a fotózás mellett, hiszen fontos volt kiválogatni, hogy az adott idézet a forradalomhoz vagy az „ellenforradalomhoz” tartozott.

 

Azzal, hogy megállunk az ’56 –os magyarok lábnyomában és az ő szemükkel próbáljuk nézni azt, amiben most élünk, képesek lehetünk jobban megérteni még inkább jobban megélni őket az ő helyzetüket.

 

Varga Csaba fotográfus kiállítása a Bárczay–kastély földszinti kiállítótermében december 17. napjáig látogatható.

 

Tekintsék meg Önök is!

 

Az „56 MÚLT ÉS JELEN – képes időutazás” című kiállítás megnyitóján készült videót ITT tekinthetik meg.